Návštěva předškoláků v 1. třídě

Ve čtvrtek 4. dubna navštívili předškoláci 1.třídu. Děti se seznámily s jejím prostředím, pozdravily s kamarády a vyzkoušely, jak se pohodlně sedí v lavici. Školáci dětem předvedli, jak už hezky čtou ze Slabikáře, ukázali, jaké hrají hry v Čj, M a Prv. Početní král (žák) zadával dětem příklady. Prvňáčci se těšili, že naučí své kamarády také psát na mazací tabulku, poskládat z písmen jednoduchou slabiku a že budou plnit společně úkoly na listech. Na konci hodiny dostali předškoláci od prvňáčků medaili. Sladkou odměnu si zasloužili všichni. Na závěr si udělali společné foto. Přejeme předškolákům hodně štěstí u zápisu.

Ukliďme Česko

Naše škola se i letos rozhodla připojit k celorepublikové akci UKLIĎME ČESKO a zapojit žáky do jarního úklidu. Tato aktivita má za cíl uklidit černé skládky a nepořádek po celé České republice. Žáci se svými třídními učiteli pomohli odstranit odpadky v různých lokalitách Hovoran. Ti, kteří uklízeli přímo v obci, mnoho nepořádku nenašli, ovšem za obcí již bylo nepořádku více. Celkem jsme nasbírali 30 pytlů odpadu a udělali několik větších skládek, které pracovníci obce odvezli na sběrný dvůr. Každý úklid je pro nás důležitý, a proto jsme se rozhodli zviditelnit i tyto individuální snahy. Na stránkách Ukliďme Česko jsme vyplnili formulář a vyznačili lokality, kde jsme uklízeli. Tak se naše práce stala součástí společného úsilí za čistou přírodu. Děkujeme všem žákům i učitelům, kteří se do akce zapojili. Žáci se sami přesvědčili, že každý může udělat malý krok k lepšímu životnímu prostředí.

Den naruby

Ve středu 27. března u příležitosti Dne učitelů proběhl na naší škole opět „Den naruby“. A proč den naruby? Nevyučovali totiž učitelé, ale na učitele si zahráli žáci 9. ročníku. V letošním devátém ročníku jsme na některé nové „učitele“ byli zvláště zvědaví a čekali jsme, jak si dokáží s novou rolí poradit. Nakonec i ti žáci, kteří normálně o výuku nemají příliš zájem, se s chutí zapojili a dokázali si přichystat hezkou hodinu. Pro většinu deváťáků to byla určitě cenná zkušenost. Mnozí si uvědomili, že stoupnout si před třídu žáků a 45 minut je zaujmout, není až tak jednoduché. Všichni deváťáci, kteří se zapojili do Dne naruby, získali za svou snahu certifikát „Hodinový učitel“.

dojmy žáků 9. ročníku

Co tě napadlo, když ses dozvěděl, že budeš vyučovat jinou třídu?

  • dost jsem se těšila
  • řekl jsem si, že je to na této škole už zvykem, tak to zvládnu
  • bral jsem to jako zábavu
  • byl jsem rád, že z této třídy alespoň někoho znám
  • jako první mě napadlo, že budu učit tělocvik nebo nějakou takovou hodinu, protože nemám úplně nejlepší známky
  • jestli je dokážu nějak zaujmout
  • napadlo mě, že bych chtěla učit matematiku nebo chemii
  • že chci, aby si to pořádně užili a bavilo je to
  • už jsem na to čekal od začátku 9. třídy
  • že si to musím dobře nachystat a dobře zapůsobit na ty, které budu učit
  • vzal jsem to v pohodě

 Co pro tebe bylo při výuce nejobtížnější?

  • nejspíš mluvit před tolika lidmi
  • vyvolávat žáky, když nevím, jak se kdo jmenuje
  • zaplnit program hodiny
  • udržet pozornost dětí
  • asi trochu ta organizace hodiny
  • mluvit
  • někdy si získat pozornost
  • opravit žákům něco s jistotou; nevěděla jsem, jestli je to opravdu dobře a bylo by blbé, kdyby ne
  • hlídat žáky, aby se jim nic nestalo

 Jak reagovali žáci ve třídě, ve které jsi učil?

  • spíš moc nikdo nemluvil, ale asi se jim to líbilo
  • byli pomalí, ale nějak to šlo
  • žáci byli až moc tiší
  • byli rádi, že je učí někdo jiný jiným stylem, než jsou zvyklí
  • byli nadšení
  • dávali pozor
  • vypadali, že nás mají vcelku rádi a že je to baví
  • byli v klidu a dělali, co jsme jim říkali
  • ze začátku byli spíš neaktivní, ale poté se začali zapojovat; také byli velmi hodní
  • byli úžasní; reagovali dobře a vše je bavilo
  • byli velmi hodní, stydliví a šikovní; snažili se, i když to třeba řekli blbě

 Zaskočilo tě něco při výuce?

  • asi to, že nikdo nereagoval
  • zaskočilo mě pomalé tempo třídy
  • uběhlo to až moc rychle
  • asi to, že nám to trvalo déle, než jsme chtěly a nestihly jsme to, co bylo v plánu
  • nezaskočilo mě nic
  • nečekal jsem, že 3. třída bude tak sportovně nadaná
  • stres
  • jejich zájem o učivo
  • to, jak byli potichu, i když to tak vlastně není normálně

 Jaké jsou tvé celkové dojmy z výuky?

  • bylo to fajn, zopakovala bych si to
  • mám pocit, že jsme nestihli to, co jsme měli stihnout
  • moc mě to bavilo, klidně bych si to zopakovala
  • byla to pro mě nová zkušenost, líbilo se mi to
  • byl jsem rád, že jsem učil informatiku a 5. třídu
  • užil jsem si to, ale znovu bych to asi neopakoval
  • hodina mě bavila
  • dobré, byla to nová a hezká zkušenost
  • užila jsem si to; mám ráda děti a bavilo mě to; byla to dobrá zkušenost a klidně bych se dala na cestu učitelky
  • pouze pozitivní; podali jsme pěkný výkon, žáci spolupracovali a my jsme si to užili
  • myslel jsem, že to bude těžší, ale nakonec se to dalo
  • děti i paní učitelka byly spokojeny

A jak hodnotili výuku „nových učitelů“ jejich žáci?

 1. třída

Žáci devátých tříd, „učitelé“, si svědomitě nachystali dvě vyučovací hodiny, matematiku a tělesnou výchovu. Obě hodiny vedli velmi hezky. V matematice si připravili soutěž v Kahootu. První tři místa byla odměněna sladkostmi. Dětem se líbila nová forma Početního krále a hry Fotbal. V tělocviku si pod vedením „učitelů“ daly děti rozcvičku. Potom byli všichni rozděleni do družstev a soutěžili v rychlosti a obratnosti. Opičí dráha byla neobvyklá a pro děti zábavná. Veškeré činnosti se dětem moc líbily a nenašly žádnou věc, která by se jim nelíbila. Už teď se těší na další den, kdy je budou učit žáci devátých tříd.

 2. třída

Nejvíce se nám líbilo počítání ve hře Kahoot na tabletech a bonbóny jako odměny. Holky byly skvělé a krásné. Mohly mluvit více hlasitěji a přitlačit na tabuli na křídu. Byla to super hodina,doufáme, že holky přijdou zase. Nejlepší hodina matematiky!

 3. A

Hodina byla super. Holky měly hodinu velmi pěkně připravenou. Hry, odměny se dětem líbily. Holky mluvily nahlas. Pravidla hry dětem hezky vysvětlily.

 3. B

Žáci nové učitele hodnotili kladně, hodiny se jim líbily. V tělocviku se jim líbila nová hra – tyčkovaná, kterou se naučili, a taky opičí dráha. Líbilo se jim, že se noví učitelé zapojili s nimi do hry. Dívky jako učitelky se jim také líbily, jen měly trošku trému a mluvily potichu. Celkévé hodnocení obou učitelských párů bylo na jedničku.

 4. třída

hudebka i angličtina se mi moc líbily; byli hodní a uměli angličtinu; byla to zábava

v hudebce se mi líbilo tancování a pantomima, v angličtině Simon says

líbilo se mi, že Lukáš vypadal jako můj brácha, takže to pro mě bylo lepší; v hudebce se mi líbilo, že jsem holky znala

v angličtině by se víc mohli naučit slovíčka, ale snaha se cení; hudebka byla boží

v angličtině i v hudebce se mi líbily všechny hry

 5. třída

Žákům 5. třídy se hodina informatiky líbila. Naučili se něco nového. Na „učitelích“ se jim líbilo, že byli ochotní se vším pomoct, ale mohli mluvit víc nahlas. Také hodina angličtiny se všem líbila. „Vyučující“ měli připraveno spoustu zábavných opakovacích aktivit, za které dostávaly děti odměny.

 6. A

  • strašně moc se mi to líbilo; myslel jsem si, že budou potichu a bude to děs, ale opak byl pravdou
  • líbil se mi na tom ten styl učení, bylo dobré, že tam byli dva a krásně se doplňovali
  • obě hodiny se mi líbily; byli připravení, ale v češtině ty soutěže o lízátka byly trochu nespravedlivé, protože někteří wordwall dělali víckrát, ale jinak super
  • čeština byla zábavná, kluci uměli všechno vysvětlit a šlo jim dobře rozumět; v ORv nám dali Kahoot, kde bylo pár otázek, které jsme se neučili, jinak všechno dobré
  • v češtině se mi líbil přístup kluků, že byli trpěliví a měli to pěkně nachystané; v ORv to měli také hezky nachystané, ale nelíbil se mi přístup přo Kahootu, když nám nepěkným tónem říkali, jakto že to neumíme, asi si dělali srandu
  • byla s nimi sranda
  • bylo to takové jiné než normální výuka, byli vtipní, nebyli zlí
  • nečekal jsem, že Kuba Glos se bude chovat normálně
  • čeština mě překvapila, že Rosťa byl trochu nesvůj

 6. B

  • holky v češtině byly hodné, líbilo se mi to; v matematice byl super Kahoot, aj ta křížovka
  • v češtině se mi líbily aktivity, ale holky mohly mluvit víc nahlas
  • v češtině se mi líbila práce ve dvojicích a opakování na začátku hodiny; matika byla v pohodě, dobrý byl Kahoot
  • v češtině se mi líbila práce s kartičkami, v matematice byl dobrý Kahoot a křížovka
  • obě hodiny se mi líbily, jenom by měli trochu zlepšit mluvení
  • češtinu i matematiku měli dobře zorganizované, jen by měli mluvit víc nahlas
  • v češtině nám dávaly za odměnu bonbóny, v matematice lízátko

 7. A

  • líbilo se mi, jak to měli připravené
  • pochopila jsem učivo a byli dobře připravení
  • v první hodině se mi líbil jejich výklad učiva, dokázala jsem to od nich pochopit; při druhé hodině ten výklad a to mluvení trochu chybělo, jinak fajn
  • byli na nás hodní a byli zábavní
  • líbil se mi jejich přístup k nám
  • líbilo se mi to strašně moc, fakt, bylo to super; líbila se mi komunikace a spolupráce
  • na jejich výuce se mi líbilo, že to měli skvěle nachystané a záživné; nikdy jsem se nenudila
  • ve druhé hodině se mi nelíbilo, že mluvili potichu, ale jinak moc dobré
  • byla to skvělá hodina, hlavně fyzika; fyzika byla skvěle připravená; v dějepisu nešli moc slyšet a moc s námi nemluvili
  • dokázali nás zaujmout, mírně se ale styděli

 7. B

  • v hudebce jsme měli hodně aktivit, paní učitelky byly milé; v matematice mohli mluvit zřetelněji
  • měl jsem pocit, že v hudebce ubíhal čas rychleji, bylo tam hodně aktivit; v matematice mohli mít kluci víc aktivit
  • líbilo se mi, že v hudebce jsme pracovali ve skupinách
  • matematika byla taky celkem zábavná, jen jsme nemuseli pracovat pouze s učebnicí

 8. A

  • výuka se mi líbila, bylo to fajn a hezky připravené; hra byla dobrá, jen mohli pomaleji říkat čísla a na konci hodiny mohli kluci dát jeden bonbón všem aspoň za pozornost a aktivitu
  • líbilo se mi, že nám byli ochotní pomoct a ty aktivity byly super; bavilo mě to
  • matikové bingo se mi líbilo; kluci byli vtipní, hodní a ochotní pomoct
  • líbilo se mi, že měli hodně připravených aktivit a že byli ochotní pomoct těm, co něco nechápali
  • hodina se mi líbila, byla zábavná
  • na hodině se mi líbilo, že byla jiná
  • líbilo se mně, že se nebáli komunikovat
  • líbil se mně jejich přístup a aktivity
  • dalo se to, čekal jsem to horší

Plavání

Žáci 2., 3. a 4. třídy se od 5. ledna do 22. března 2024 účastnili vždy v pátek plaveckého výcviku v krytém bazénu v Ratíškovicích. Absolvovali celkem 10 lekcí. Někteří žáci si osvojovali nové plavecké dovednosti, jiní si své plavecké dovednosti vylepšovali. Čtvrťáci byli za své plavecké výkony ohodnoceni známkou na Mokrém vysvědčení. V poslední lekci proběhly plavecké závody. Ti nejlepší byli odměněni medailí a diplomem. Tradiční volnou zábavu v úplném závěru si žáci patřičně užili.

Pletení pomlázky

V posledním týdnu před Velikonocemi si hoši z 2. stupně v rámci předmětu pracovní činnosti zkusili připomenout tradice našich předků a při té příležitosti si z vrbového proutí upletli pomlázku, se kterou by mohli vyrazit na „šlahačku“. Snad byla návštěva u děvčat úspěšná a byli odměněni některým z výtvorů, který na oplátku v pracovních činnostech vyrobila naše děvčata.

Jaro v keramickém kroužku

Svými výrobky jsme rozzářili školní chodby. Radost při tvoření se promítla do výrobků. Moc jsme si to užili.

Velikonoční tvoření v ŠD

Ve čtvrtek 21. 3. se ve školní družině konala akce pro děti a jejich rodiče – velikonoční tvoření. Děti se sešly s nadšením a očekáváním a ihned se pustily do vyrábění. Na programu byly jarní dekorace a děti si mohly vybrat, zda si vytvoří květináč připomínající roztomilého zajíčka s osením nebo zápich ve tvaru barevného vajíčka. S pomocí rodičů děti ozdobily svá díla podle vlastní fantazie. Během tvoření nechybělo ani občerstvení pro děti a rodiče. Celkově bylo velikonoční tvoření velkým úspěchem, který přinesl radost i zábavu. Těšíme se na další podobné akce a děkujeme všem, kteří se zúčastnili tvůrčího odpoledne!

Tron Laser Aréna Brno

V prosinci si žáci 5. ročníku vyzkoušeli v rámci projektu Abeceda peněz, jaké to je, vést firmu. A to konkrétně na přípravě školního adventního jarmarku. Vydělané peníze se rozhodli utratit za společný zážitek - návštěvu Laser arény v Brně. Proto se 6.3. 2024 ráno vydali autobusem a poté vlakem na vytoužený výlet. Zážitky měli nejen z Laser areny, ale také jízdy tramvají a rozchodu v Galerii Vaňkovka. Shodli se, že by si tuto akci nejraději zopakovali ještě jednou!

29. společenský ples

Hodnocení plesu žáky 9. ročníku:

Polonéza byla top, poprvé se povedla zvedačka až v Čejkovicích. Nelíbil se mi styl hudby, která tam hrála. Aj mi vadilo, že jsme spolu nebyli jako celá třída. Jsem ráda, že jsme polonézu nakonec odtančili, protože nacvičování s některými nebylo snadné. Řekla bych, že bylo víc lidí než minulý rok. Měla jsem tam hodně kámošů, takže jsem si to moc užila. Pěkný bylo, jak mi každý říkal, že mi to sluší a že jsem to dobře zatancovala. Klidně bych si to zopakovala ještě jednou.

Michaela Chramostová, 9. A

Polonéze se povedla líp v Čejkovicích než v Hovoranech. V Čejkovicích byla dobrá atmosféra. Ve stresu jsem vůbec nebyl. Kapela v Čejkovicích se mi moc nelíbila.

Jakub Čepil, 9. A

Myslím, že jsme všichni byli nervózní, ale nakonec se nám to za mě povedlo. Líbil se mi moc fotokoutek, který holky z naší třídy připravily. I ta výzdoba sálu byla nádherná. Ples a polonézu jsem si moc užila.

Izabela Pekárková, 9. A

Na sokolovně jsem to trochu popletla, ale jak jsme se přesunuli do Čejkovic a ještě si to zopakovali, tak si myslím, že se nám to povedlo. Potom jsme si jen užívali a bylo to dobré.

Tereza Slabá, 9. A

Můj pohled na ples beru kladně. Nejvíc se mi líbil kolektiv, přístup paní učitelek, publikum, které krásně doprovázelo celou polonézu potleskem. Tančilo se mi líp v Čejkovicích, protože už jsem věděl, do čeho jdu. Nacvičování někdy bylo náročné, paní učitelka Blahůšková v nás moc nevěřila, ale nakonec se všechno stihlo a podle mě dobře dopadlo. Zábava po polonéze byla úžasná, ten pocit, když jsme dotančili, byl k nepopsání.

Radim Valenta, 9. A

Příprava byla náročná, ale stálo to za to. Paní učitelky měly nervy, že to nestihneme nacvičit. Polonéza a ples jsem si velmi užil.

Jan Voznica, 9. A

Polonézu jsme zatančili dobře. V Čejkovicích to bylo lepší, protože jsme si to mohli předtím vyzkoušet. Zábava potom byla dobrá a byla jsem ráda, že jsem něco vyhrála. Jen mě mrzí, že tam z nás skoro nikdo netančil. V porovnání s loňským plesem, to bylo o dost horší.

Pavlína Havelková, 9. B

Nácvik byl lehký. V Čejkovicích se nám to povedlo líp než v Hovoranech. Nelíbila se mi kapela. Líbily se mi chleby s řízkama. Byla dobrá nálada.

Sebastian Gratcl, 9. B

Povedla se nám polonéza – výborné ohlasy. Kapela mohla taky zahrát polku, valčík nebo i jiný styl, např. tango, walz. Topová výzdoba, až na to, že byla všude. Mamka byla dojatá. Pěkný fotokoutek.

Dominik Ševela, 9. A

Na ples jsme se připravovali od října, ale byla to celkem fuška. Najednou se naučit několik nových kroků, bylo to dlouhých 5 měsíců. Některé zkoušky byly zajímavé a rychle to uteklo, některé byly zdlouhavé a únavné, ale zvládli jsme to! Najednou jsme se ocitli v sokolovně, kde byl za mě stres větší, vše dobře dopadlo a mohli jsme se vydat do Čejkovic, kde nervozita celkem odpadla a vše jsme odtancovali dobře. Ples jsem si užila a jsem ráda, že vše dobře dopadlo.

Barbora Csíková, 9. A

Myslím si, že polonéza se nám povedla moc hezky. Formace, řady, zvedačka – všechno se nám povedlo a moc jsem si to užila. Výzdoba byla vydařená. Jediné, čemu musím dát palec dolů, byla kapela. Paní zpěvačka strašně upištěná. Kapela hrála klidně i 3x jednu a tu samou písničku. A ještě mi vadilo, že to všechno bylo tzv. na jedno brdo. Ploužáky vůbec a všechno bylo ve stylu Šlágru a ještě dlouhé pauzy mezi jednotlivými písničkami. Jinak dámskou volenku jsme si moc užila a s klukama si zatancovala.

Eliana Trávníčková, 9. A

Na plese se mi líbilo to, že jsme všichni spolupracovali a snažili se, abychom podali co nejlepší výkon. Hodně nás ples sblížil s béčkem, což je za mě super. Nácvik polonézy byl velmi náročný, kolikrát se nám nechtělo na zkoušky, protože toho bylo na nás zbytečně hodně, ale o to víc nás potěšilo, jak publikum na výsledek reagovalo. O zábavu jsme se postarali vlastně všichni, nejvíc to dosvědčují fotky, kterých máme až až. Nejlepší zážitek za celý náš, vlastně poslední, školní rok.

Michaela Kolářová, 9. A

Polonéza byla super. Jediné, co se mi nelíbilo, byla ta hudba, měli dlouhé pauzy. Zároveň jsem měl velký stres kvůli počtu lidí. Byla tam skvělá atmosféra. Nacvičování bylo někdy otravné, ale stálo to za to. Moc se nám to povedlo.

Dominik Spousta, 9. A

Polonéza byla velmi vydařená. Byl jsem sice nervózní, ale nakonec se to povedlo. Mamka byla pyšná a to stačí. Po polonéze začal ples. Hudba sice nic moc, ale i tak jsem tančil, co to šlo. Jsem moc rád, že jsem tento ples zažil.

Jakub Glos, 9. A

Polonéza byla nádherná, jsem ráda, že se nám podařila zvedačka, že nikdo nespadl. Ples mě velmi mile překvapil, nečekala jsem, že tam bude tolik lidí. Bylo hezké, že se tam sešli i žáci z minulých ročníků. Co mě vadilo, byla kapela, mohli hrát lepší písničky, více známé. Hezké bylo, že jsme se tam chvali všichni k sobě moc hezky a tancovali jsme spolu.

Sofie Gajdošíková, 9. A

Ples se mi velmi líbil. Výzdoba byla hezká. Polonéza se vydařila. Více se nám dařilo v Čejkovicích. Nejhezčí na tom bylo, že jsme se všichni snažili a navzájem se podporovali.

Eliška Ježová, 9. A

Ples byl vydařený, šlo vidět, že jsme se všichni soustředili. Učitelky dokázaly i to, že naučily tancovat i ty, kteří nikdy netancovali. Přišlo mnoho lidí a byla i bohatá tombola.

Adam Kopeček, 9. A

Ples byl podle mého názoru vydařený, i když tam byl určitý chaos. Bylo těžké v tom obrovském davu najít spolužáka. I přesto jsem si to ale užila. Polonéza se mi lépe povedla v Čejkovicích, kde jsem se už cítila poměrně klidně.

Emma Esterková, 9. B

Soutěž – „Postav most!“ – Boj o první místo

Balíček dřevěných špejlí, provázek, lepidlo a jde se na to. Chlapci 8. ročníku Šimon Konečný, Marek Toráč a Filip Pekárek vybojovali 1. místo v 7. ročníku soutěže základních škol ve stavění dřevěných modelů mostů ze špejlí s názvem „Postav most!“ 

Soutěž každoročně pořádá Masarykova střední škola Letovice zaměřená na stavební učňovské i maturitní obory a účastní se jí žáci 8. a 9. tříd z několika okresů. Soutěž má dvě kategorie. Kategorie I., stavba mostu, která probíhala ve školní dílně ZŠ Hovorany ve vyučovacích hodinách pracovních činností. Most musel překlenout mezeru 100 centimetrů a šířka mostovky musela být minimálně 15 centimetrů. Pak se ukáže, jak velké závaží unese, než rupne, přičemž neméně důležitou roli hraje poměr mezi celkovou váhou mostu a hmotností, kterou unese.Kategorie II., stavba mostu, kdy vybraný tříčlenný tým staví most ze špejlí přímo v areálu Masarykovy střední školy v Letovicích. Letošní soutěžní kolo se konalo 15. 2. 2024 a tentokrát musel most překlenout šířku 60 cm a šíře mostovky musela být minimálně 4 cm.Most našeho týmu unesl zatížení 20,3 kg a při své hmotnosti 106 g se stal jasným vítězem. Naši kluci skvěle obstáli v konkurenci 16 týmů. Všichni zúčastnění z 8. A si zaslouží poděkování a uznání za trpělivost a píli, kterou stavbě mostů věnovali. Na to, jak probíhá zátěžová zkouška mostu, se můžete podívat ve videu.

Postav most! Filip.MOV

Postav most! Šimon.MOV

Nácvik polonézy na školní ples

Do termínu školního plesu už není daleko, a proto 18 párů žáků 9. ročníku v těchto dnech dokončuje slavnostní předtančení na školní ples. Polonézu s žáky nacvičují p. uč. Ludmila Blahůšková a p. uč. Hana Švandelková. Budeme našim žákům držet pěsti, aby se jim polonézu podařilo zdárně odtančit i při generálce v hovoranské sokolovně 2. března v 17.30 i v sále Zemědělské a.s. v Čejkovicích ve 20 hodin.

Divadelní představení Jak s andělem čerti šili

V pátek 26. 1. 2024 proběhla v sokolovně  Hovorany  premiéra  pohádky, kterou sehráli a nacvičili mladí herci z dramatického kroužku při ZŠ T. G. Masaryka Hovorany. Pohádka s názvem ,,Jak s andělem čerti šili“  vypráví o jednom neposedném, nezbedném andělovi, který dělá samé lumpárny a možná se měl spíš narodit v pekle místo v nebi. Aby to ovšem bylo vyvážené, dole v pekle je pro změnu moc hodný čert, který nechce lidem škodit a nejraději by se dostal do nebe. Tak jako v každé pohádce i v té naší všechno dobře dopadne. Z hodného čerta se stane anděl, neposedný anděl se dostane do pekla, po kterém už dlouho touží a všechno je zase jak má být. Mladí herci a herečky sklidili velký aplaus, podle kterého lze soudit, že si pohádku diváci užili. Nakonec  nezbývá než poděkovat všem účinkujícím, kteří obětovali svůj volný čas, aby po hodinách zkoušek mohli své diváky odvést od starostí běžných dnů a pobavit je.

video ke zhlédnutí zde:   Jak s andělem šili čerti.mp4

Preventivní program - Pravidla a co já?

Ve středu 24. ledna 2024 proběhl v obou třetích třídách preventivní program o pravidlech.  Lektorky z organizace Krok Kyjov si připravily pro žáky zábavný program, během kterého si zopakovali veškerá pravidla. Po rozdělení do skupinek pracovali samostatně s pravidly, která jim byla přidělena. Každá skupinka si vybrala obrázky, které patřily k určeným pravidlům a dopisovali další svá pravidla, která znají. Zopakovali si tak pravidla silničního provozu, hygieny, slušného chovaní atp. Program žáky bavil, všichni se zapojovali do komunikace a vzájemně spolupracovali.

Preventivní program „ Košík plný rozumu“

V úterý 23. ledna měli žáci 2. třídy program na téma „Košík plný rozumu“.
Děti si prostřednictvím her, diskuze uvědomily důležitost zdravého životního stylu, povídaly si o režimu dne, vyvážené stravě, životním prostředí, různých druzích sportu a pohybu obecně. Každý žák si výtvarně zpracoval svůj vyvážený jídelníček, který pak ve třídě prezentoval. Program se dětem líbil.

Preventivní program „Kamarád“

V úterý 23. ledna 2024 proběhl v první třídě preventivní program s názvem „Kamarád“. Program si připravily lektorky z organizace Krok Kyjov. Žáci si povídali o kamarádství. Vymysleli si kamaráda, kterému dali jméno a nakreslili ho na papír. Lektorky na něho psaly vlastnosti, které by měl správný kamarád mít. Každý žák si vystřihl jablíčko a do něho nakreslil činnost, kterou rád dělá se svým  kamarádem. Jablíčka všech žáků se nalepila na společný plakát nazvaný „Strom přátelství“. Děti program zaujal, spolupracovaly moc hezky.

Lyžařský výcvik

Výcvik proběhl v termínu od 8. do 12. ledna 2024. Ubytováni jsme byli na chatě na Červenohorském sedle. Dostatek sněhu zaručoval vynikající lyžařské podmínky. Sjezdovky byly v průběhu výcviku ve výborném stavu a pravidelně upravovány. Výcvik byl přizpůsoben úrovni každého jednotlivého žáka, což vedlo k většímu pokroku a zlepšení jejich dovedností. Instruktoři věnovali žákům dostatečnou pozornost a pomáhali jim s technikou a správným postavením na lyžích i snowboardu. Díky tomu byli žáci schopni bezpečně sjet svah a zlepšit své dovednosti. Bylo věnováno dostatek času na trénink a zlepšení dovedností, ale zároveň bylo také dostatek času na odpočinek a zábavu. Počasí bylo po celou dobu (s výjimkou prvního dne) slunečné, teploty se pohybovaly v rozmezí od -8 do -1°C. Kurzu se zúčastnilo 38 žáků 7. tříd a 6. tříd (30 lyžařů a 8 snowboardistů). A jako vždy jsme kurz v pátek zakončili tradičním slalomovým závodem, ve kterém všichni bojovali o sladké medaile. Celkově lze tedy říci, že lyžařský výcvik na Červenohorském sedle byl úspěšný a žáci si odvezli mnoho nových dovedností a zážitků.

Slavnostní předání Slabikářů

V úterý 19. 12. 2023 čekalo na prvňáčky slavnostní předání Slabikářů. Nejprve však museli splnit 5 úkolů, a tak získat 5 klíčů potřebných k odemknutí komnat na hradě, kde v poslední čekala na vysvobození princezna. Děti tak četly, vyhledávaly, skládaly a psaly slabiky. Jednotlivými stanovišti je provedli žáci 5. třídy, kteří drželi patronát nad prvňáčky od začátku školního roku. Ti jim také slavnostně předali Slabikáře a medaile s nápisy "Jsem čtenář". Prvňáčkové byli akcí nadšeni a určitě si tento slavnostní den budou pamatovat. 

Divadlo pro školy Hradec Králové

V úterý 5. prosince 2023 k nám přijeli herci divadla z Hradce Králové. Pro děti prvního stupně si připravili „Africkou pohádku“. Zábavnou formou je seznámili s postavou cestovatele a dobrodruha dr. Emila Holuba, který procestoval celý africký kontinent. Děti tak prožily veselé příhody se žirafou, slůnětem, lvem i opicí Pepinou, které lékař léčil. Společně bojovali proti lovci, který chtěl zvířata ulovit a prodat. Pohádka tak děti upozornila na to, že mnoho zvířat v Africe je zbytečně zabíjeno. Představení bylo poučné, veselé, plné překvapení i písniček. Dětem se velmi líbilo. 

Žáci 2. stupně zhlédli představení Legenda V+W aneb Příběh Osvobozeného divadla. Více než 60minutové představení bylo souborem ukázek nejslavnějších divadelních her autorů Jiřího Voskovce a Jana Wericha. Žákům byly přiblíženy nejzásadnější okamžiky života i kariéry těchto mistrů českého humoru. Odborný výklad doplňovaly chronologicky řazené úryvky dialogů a písní, dokumentující rozsah a význam tvorby Osvobozeného divadla a jeho vliv na vývoj českého divadla 20. století.

Bubnování

V úterý 14. listopadu se žáci 1. stupně se žáky 6. a 7. tříd zúčastnili skupinového bubnování. Poslechli si africké popěvky, zazpívali české a anglické písničky. Byla to akce, na které došlo i k vybití energie, a tak žáci odcházeli dobře naladěni a uvolněni.

Měsíc filmu na školách a 17. listopad

Žáci devátých tříd u příležitosti státního svátku 17. listopadu zhlédli nový film Karla Strachoty 1989: Chceme dýchat. Nejdříve pracovali s výstavou, kterou nám společnost Člověk v tísni k příležitosti akce Měsíc filmu na školách zapůjčila. Tento snímek ukazuje město Teplice, které je na konci 80. let téměř zdevastované a kde lidé bojují s následky silného smogu. Toto město se také stává místem pro nový hudební žánr punk a popisuje příběh tzv. závadové mládeže, která se snaží poukázat na špatný stav životního prostředí a do jejichž životů neustále zasahuje represivní komunistický režim. Film představuje cestu, na které se demonstrace těchto svobodomyslných lidí začaly už týden před 17. listopadem 1989 proměňovat v politické protesty. Film je mozaikou autentických události. Žáci ocenili tento film potleskem.

Projektový den 9. A a 9. B - Život na (i ve) vápenci

Ve čtvrtek 12. října vyrazili deváťáci na terénní projektový den do okolí obce Ostrov u Macochy, která leží na okraji Moravského krasu. V první části se žáci rozdělili na skupinky a s pomocí mapy a plánku řešili úkoly, které je zavedly do různých míst krajiny s krasovými jevy. Poté nahlédli do geologie místní krajiny, zjistili, jak vznikají jeskyně, krápníky a kde se vlastně vzal vápenec Moravského krasu. Vyzkoušeli si prolézt malé jeskynní trenažéry, což bylo pro žáky velmi lákavé. Od lektorů se dozvěděli, jak je důležité krajinu kolem krasových území neustále udržovat.  V druhé části zjišťovali, jak je pro krasovou výzdobu nutná čistota vody. Pomocí chemického měření stanovovali čistotu vody z různých lokalit kolem obce. Z místního potoka, z výtoku čističky odpadních vod a rybníka. Porovnávali kvalitu vody na základě měření pH, množství kyslíku, hodnot dusičnanů, dusitanů či fosforečnanů. Na závěr si odvážnější žáci ještě  vyzkoušeli prolézání jeskyně na čas. Celý den se vydařil i díky velmi pěknému počasí.

Projektový den 8. A a 8. B – Tajemství dutých skal, Krásensko

Žáci 8. ročníku se 5. 10. 2023 zúčastnili výukového programu Tajemství dutých skal v lokalitě Moravského krasu pod vedením lektorů z ekologického střediska Rychta. Exkurze byla zahájena na „střeše krasu“ v Šošůvce. Poté při terénní procházce krasovou krajinou se žáci průběžně dozvídali zajímavosti ohledně utváření krasové oblasti, nahlédli do jeskyně Lidomorna, prozkoumali tok Bílé vody, vystoupali na zříceninu hradu Holštejna. Odvážnější žáci prozkoumali i jeskyni „plazivku“. Průběžně rozklíčovali pojmy jako je meta, závrt, opilý les, ras. Exkurze byla žáky hodnocena jako zajímavá a přínosná. Žáci se dozvěděli spoustu zajímavostí ohledně Moravského krasu.

Projektový den 7. A a 7. B – Ptačí park Kostelisko, Dubňany

Dne 3. října 2023 žáci 7. ročníku navštívili „Ptačí park Kostelisko-Dubňany". Nejdříve se seznámili s odchytem pěvců do ornitologických sítí a jejich kroužkováním. Poté si prohlédli prostředí parku. Následně byli rozděleni do skupin:

  • 1. skupina pomocí smýkačky odchytávala hmyz a pomocí obrázkových klíčů je určovala
  • 2. skupina pomocí dalekohledů prováděla ornitologický výzkum
  • 3. skupina lovila pomocí sítek živočichy z tůně
  • 4. skupina lovila pomocí sítek živočichy v rybníku

Na závěr si své objevy (úlovky) vzájemně ukázali a dozvěděli se od lektorů spoustu zajímavostí nejen o místní fauně, ale i o celé lokalitě. Program akce byl velmi rozmanitý a nabídl něco pro každého. Celkově lze říci, že projektový den v "Ptačím parku Kostelisko, Dubňany" byl skvělým způsobem, jak strávit den v přírodě, učit se o zvířatech a místním prostředí.

Jak fungují stromy

Ve čtvrtek 5. října  žáci 1. a 2. ročníku navštívili les v katastru Hovoran. Po příjezdu byli rozděleni do skupin podle počtu stanovišť. Na každém bylo připraveno povídání týkající se lesa a spousta aktivit. Na jednom z nich si vyprávěli o „lesní školce“ -   jak se sází les, ukázali si rozřezaný kmen stromu, letokruhy i jejich různou barvu. Kluky nejvíce zaujala motorová pila a další náčiní, které lesník potřebuje při kácení stromů. Další stanoviště bylo o správném chování v lese, o zvířátkách, která v něm žijí. Děti měly možnost pod mikroskopem vidět strukturu listu a houby. Povídaly si o listnatých a jehličnatých stromech, o stádiu jejich vývoje. Poutavé vyprávění bylo na stanovišti, kde se děti seznámily s dalšími lesními živočichy. K dispozici měly zajímavé obrázkové knihy a dalekohled. Počasí dětem přálo, a tak mohly využít všech připravených aktivit.

Přednáška Centra Anabell – 6. ročník

V pondělí 2. října proběhla v šestých ročnících přednáška Poruchy příjmu potravin, se kterou do naší školy přijeli členové Centra Anabell. Přednáška se týkala tématu anorexie, bulimie, tedy různých poruch souvisejících s příjmem potravy. Žáci se s touto problematikou seznámili prostřednictvím různých aktivit a videí.

EXPO-DYŇO 2023

Ve středu 27. září se před Obecním úřadem v Hovoranech konal další ročník EXPO-DYŇO. Děti se svými rodiči přinesly nazdobené výrobky z dýní a dostaly za ně sladkou odměnu. Další dárky získali v soutěži o největší dýni, kterou pořádá Česká zahrádkářský svaz v Hovoranech. Výrobky byly moc pěkné a nápadité, i když jich nebylo mnoho.

Raráškův bylinkový ráj - 3. A a 3. B

V pátek dne 29. 9. 2023 jsme s dětmi 3. A a 3. B navštívili Sonnentor v Čejkovicích. Během výukové exkurze Raráškův bylinkový ráj jsme se ponořili do tajů výroby čajů a koření. A že to byla návštěva vskutku voňavá! Viděli jsme maňáskové divadlo, prošli jsme interaktivní prohlídkou a ochutnali jsme bylinkové čaje. Na závěr jsme si vyrobili čajovou směs, kterou jsme si mohli odvézt domů. Počasí nám přálo, Sonnentor byl plný návštěvníků a příjemných bylinkových vůní.

Den školníka

V rámci projektu Hrdá škola připadl na 26. září „Den školníka“.  V 1. a 2. třídě se některé děti převlékly za pana školníka (paní školnice). Ve třídách jsme si o náplni tohoto povolání povídali. Poté se obě třídy sešly v hudebně, kam jsme si pozvali našeho školníka pana Zdeňka Hajného. Pan školník s dětmi o své práci krátce pohovořil, zodpověděl dotazy dětí. Na závěr se všichni školníci a školnice společně vyfotili. Žáci 3. B pro pana Hajného vyrobili společné přání.

Projektový den Cesta vody – voda nad zlato – 4. a 5. ročník

V úterý 26. září 2023 se žáci 4. a 5. ročníku zúčastnili projektu „Cesta vody – voda nad zlato“. Akce se konala v lese v Hovoranech v lokalitě Mokroňovsko. Žáci byli rozděleni do skupin a pod vedením zkušených lektorů se prostřednictvím různých aktivit seznámili s důležitostí vody nejen p. A a ro člověka, ale i pro ostatní organismy. Díky tomu žáci poznali faunu a flóru mokřadů a tůní, důležitost zadržování vody v krajině, zopakovali si koloběh vody a vyzkoušeli si jednoduchý pokus – měření pH vod.

Dějepisná exkurze – Den na Velké Moravě

Žáci 7. ročníku strávili v pátek 22. září příjemné čtyři hodiny v areálu Slovanského hradiště v Mikulčicích. Byl pro ně připraven opravdu nabitý a pestrý program s názvem Den na Velké Moravě. Nejprve se ve vnitřní expozici pavilonu II seznámili se stručnou historií hradiště a s životem obyvatel Velké Moravy. Poté si prohlédli dobový tábor, v němž byli seznámeni s raně středověkými technikami výroby oděvů, šperků, zbraní i zbroje. Ve stáncích si nakoupili prstýnky, náramky či kožené přívěsky na klíče. Líbila se jim bojová ukázka udatných knížecích družiníků a jejich protivníků. Odvážlivci vystoupali po točitých schodech na rozhlednu, která je součástí návštěvnického centra a odkud byl při hezkém slunném počasí krásný výhled na celý areál. Součástí programu byl také fotokoutek a opékání špekáčků na připraveném ohništi, střílení z luku a hra „drveník“. Obě aktivity se žákům velmi líbily a celé dopoledne si parádně užili.

Projektový den K vodě s rybářem – 6. ročník

V rámci projektového dne navštívili žáci 22. září lokalitu Mokroňovsko, kde je členové zájmového spolku Pro přírodu a myslivost seznámili s ekosystémem mok. Břadů, jejich významem pro trvale udržitelný rozvoj biodiverzity. Žáci se ve skupinách střídali na jednotlivých stanovištích. Ta byla zaměřena na obojživelníky, sladkovodní ryby, na historii založení mokřadu Mokroňovsko a také si žáci osvojili pojmy související s danou problematikou v anglickém jazyce.

Řízky nemusí být jen kuřecí!

V pracovních činnostech se zaměřujeme na získávání dovedností, které můžeme uplatnit v každodenním životě. Počasí přímo vybízelo k tomu být venku, pracovat s hlínou. Teplé září je ideální dobou pro množení rostlin. Mladé řízky stihnou zakořenit, než se zhorší počasí a budou se muset schovat na slunné, ale chladné místo. Převážet pro 24 holek z osmé třídy muškáty do školy nebylo reálné, takže jsme se vypravily na dvorek, kde jsme se naučily vše kolem řízkování – jak velký musí řízek být, kolik lístků má na něm zůstat, jak hluboko ho zasadit apod. Je připraveno na 200 ks mladých rostlinek! Budeme se snažit je do jara uchovat v dobré kondici, abychom jimi mohly vyzdobit školní dvorek a také zbylo něco pro holky domů. Další fotky tedy očekávejte na jaře! Věříme, že se nám to podaří! Velkou radost už máme teď – učíme se soběstačnosti, podporujeme udržitelnost…vždyť  koupit si na jaře nový muškát, to umí každý. 

Sázení stromů

Třetí týden v září v rámci pracovních činností zasázeli chlapci z 8. B v okolí nové přírodní učebny tři japonské sakury. Jsou náhradou za pokácený kaštan, který musel ustoupil nové učebně. Již teď se těšíme na jaro, kdy japonské třešně, jak se sakurám přezdívám, nádherně pokvetou.

Adaptační program KROK 6.A a 6.B

Ve dnech 12. 9. a 13. 9. proběhly v naší škole adaptační programy pro žáky nově vzniklých šestých tříd. Programy opět vedly lektorky z Občanského sdružení KROK z Kyjova. Hlavním úkolem adaptačního programu bylo, aby se žáci co nejlépe poznali, vytvořili si co nejvíce příjemné a kamarádské prostředí ve třídě. Formou her a povídání se děti učily, jak spolu komunikovat, jak se vzájemně respektovat. Adaptační program se žákům líbil a my věříme, že se šesťáci ve škole úspěšně zadaptují. 

Program Replug me - 8. A, 8. B

V pondělí 11. září se uskutečnily preventivní programy od agentury Replug me pro naše osmáky. Dvouhodinový program byl zaměřen na digitální svět a zajímavou formou ukazoval našim žákům, jaká na ně číhají překvapení v digitálním světě, jak se sociální sítě propisují do jejich životů a že mají možnost aktivně ovlivňovat své chování v digitálním světě. Lektorka vedla žáky k pochopení, že je lepší moudře používat to, co nám přináší užitek a nebýt jen tupý konzument všeho, co nám sociální sítě naservírují v touze po výdělku marketingových agentur, které jim platí. Inovativní přístup agentury Replug me byl pro naše žáky přínosem, zakazovat a moralizovat umí kde kdo, ale vést k zamyšlení má opravdovou a doufáme, že trvalou hodnotu. Program se žákům líbil, byl zajímavý, poučný a jiný.

Adaptační program žáků 1. a 5. ročníku

První zářijový týden proběhl adaptační program mezi žáky 1. a 5. ročníku. Ve středu 6. 9. 2023 kamarádi z 5. třídy nejdříve naše prvňáčky provedli v malých skupinkách po budově školy a poté si společně pohráli ve školní družině. V pátek 8.6. 2023 si žáci z 5. třídy připravili pro prvňáčky hravé disciplíny. Ty probíhaly v tělocvičně, na školním hřišti a v nové přírodovědné učebně. Prvňáčci procházeli jednotlivé disciplíny ve skupinkách spolu s páťáky a za splnění každé vždy obdrželi razítko. Na konec dostal každý sladkou odměnu a diplom. Dle reakcí dětí se obě části adaptačního programu velmi vydařily. Líbily se dětem jak z první, tak z páté třídy. Během celého měsíce září pak funguje také ranní služba, kdy páťáci doprovází své mladší kamarády z šatny do třídy, chystají jim pomůcky a vodí je do školní kuchyňky na svačinky. Přejeme prvňáčkům, aby se jim u nás líbilo!

Výuka českého jazyka v přírodě

Na začátku školního roku jsme využili velmi hezkého počasí k výuce českého jazyka v přírodě. Žáci všech ročníků 2. stupně měli možnost zopakovat si učivo z minulého školního roku. Soutěžili ve skupinách, hledali otázky a snažili se co nejvíce z 50 otázek správně zodpovědět. Během další hodiny českého jazyka proběhlo vyhodnocení soutěže a společné zopakování všech soutěžních otázek. Je třeba je za práci pochválit, všichni se dle svých schopností snažili.

Mezitřídní spolupráce 6. a 9. ročníku

Ve středu 6. září proběhl adaptační program žáků 6. A a 6. B třídy ve spolupráci se žáky tříd 9. A a 9. B. Přechod na 2. stupeň základní školy nemusí být pro žáky právě jednoduchý. Přicházejí noví spolužáci, učitelé, a pro některé je to dokonce přechod na úplně novou školu. Proto vznikl náš adaptační program. Žáci 9. A si vzali pod patronát žáky 6. A a žáci 9. B třídu 6. B. Deváťáci provedli šesťáky po celé škole, radili jim, kde koho a co najdou, seznámili je s výukovými programy v počítačové učebně, v hudebně zavzpomínali na akce minulého školního roku a také se snažili mladší spolužáky nalákat na akce tohoto školního roku. Deváťáci své mladší spolužáky seznámili také s jednotlivými vyučujícími a s pravidly, kterými se žáci naší školy řídí. Snad se šesťákům přechod na 2. stupeň úspěšně podaří.

Slavnostní otevření venkovní přírodní učebny 

Splnil se nám sen a v úterý 5. září jsme slavnostně otevřeli novou výukovou učebnu v areálu základní školy, která díky moderním technologiím a pomůckám umožní nové a netradiční formy výuky nejen v přírodovědných předmětech všem žákům naší školy. Učebna byla financována z prostředků IROP ze 4. výzvy. Na slavnostní otevření přijali pozvání osobnosti z politického i veřejného dění - poslanec Mgr. Martin Hájek, senátorka Ing. Eva Rajchmanová, ambasadoři učeben Archimedes Taťána Kuchařová, MISS WORLD, Tomáš Zástěra, moderátor rádia Evropa 2, rodačka z Hovoran, podnikatelka Marika Sokol a asistentka zakladatele aplikace Záchranka Marie Brindzáková. Velké díky patří MAP ORP Kyjov, zřizovateli školy a všem zaměstnancům školy. 

Slavností zahájení školního roku 

V pondělí 4. září jsme všichni společně na školním hřišti zahájili nový školní rok 2023/2024. Přivítat žáky přišli starosta obce Ing. Michal Šurýn, pan farář Mgr. Milan Werl, Ph.D.  a duchovní Mgr. Michal Devečka, Ph.D. Na svůj první školní den bude vzpomínat 22 prvňáčků a jejich třídní učitelka Mgr. Eliška Eimutová.

Kontaktujte nás

zshovorany(zav)email.cz

+420 518 375 241

+420 518 375 101

ŠJ +420 518 375 136

ŠD +420 518 326 975

Logo_opvk_male